McLaren MP4-12C

Avatar de l’utilisateur
Corsugone
F1 Champion
Messages : 17298
Inscription : 04 mars 2008 20:10
Localisation : Chez Guignol
Contact :

Re: MP4-12C: une nouvelle McLaren F1 roadcar ?

Message par Corsugone » 18 févr. 2011 17:53

Video AutoExpress, vous l'avez reconnu, c'est Docteur House mais là il est fatigué ....profitez-en, le seul essai Zen de la 12C.

"I have a problem with Porsches. They're wonderful cars, but I know I could never live with one. I don't go around saying that Porsches are a pile of dung, but I do know that psychologically I couldn't handle owning one" Rowan Atkinson.

Avatar de l’utilisateur
Corsugone
F1 Champion
Messages : 17298
Inscription : 04 mars 2008 20:10
Localisation : Chez Guignol
Contact :

Re: MP4-12C: une nouvelle McLaren F1 roadcar ?

Message par Corsugone » 18 févr. 2011 18:10

Dans cette interview très intéressante des lecteurs de PistonHeads à Mclaren, une paragraphe a retenu mon attention.

Q18 :Has development begun on any other models yet?

NP: Yes, it has. Vehicle programmes have a long gestation period, so for all car companies, development of the next car has started long before launch of the current one. We've got a lot of work to do over the next few years, and we'll be employing more people to do that, with 300 new jobs being created to cover the extra workload.

Confirmation indirecte qu'un modèle d'entrée de gamme serait en cours de développement comme j'ai pu le lire ?? A Suivre.

Image
"I have a problem with Porsches. They're wonderful cars, but I know I could never live with one. I don't go around saying that Porsches are a pile of dung, but I do know that psychologically I couldn't handle owning one" Rowan Atkinson.

Avatar de l’utilisateur
Polon
F1
F1
Messages : 8176
Inscription : 17 nov. 2006 22:52
Véhicules : xxxx
Localisation : Suisse romande

Re: MP4-12C: une nouvelle McLaren F1 roadcar ?

Message par Polon » 18 févr. 2011 23:24

McLaren a prévu de sortir durant les prochaines années, 1 dérivé ou modèle chaque année, afin de créer une gamme. Pas de communication officielle pour l'heure sur quoi ou comment, mais une chose est certaine, ce seront toujours des 2 places à moteur central, construites autour du même concept de MonoCell comme la 12C. Il est donc fort probable de voir un développement vers le haut, tout comme vers le bas. Perso, je verrais bien une nouvelle petite barquette façon Elise... :D
[i] Having standards leaves you with only one choice... the best. [/i]

Avatar de l’utilisateur
ZeusRS
F1 Champion
Messages : 16514
Inscription : 15 avr. 2007 23:41
Véhicules : 14' Megane Trophy
03' Clio Ragnotti
11' Elise CR
Localisation : Derrière mon volant (Ge)

Re: MP4-12C: une nouvelle McLaren F1 roadcar ?

Message par ZeusRS » 18 févr. 2011 23:46

Ca n'augure que du bon tout ça, McLaren jette une jolie brique dans le paysage automobile, ça me plaît!! 8)
-=Black is Right=-

Merci de ne pas m'envoyer de MP, cette fonction m'a été bloquée, je ne peux pas y répondre.

Avatar de l’utilisateur
Corsugone
F1 Champion
Messages : 17298
Inscription : 04 mars 2008 20:10
Localisation : Chez Guignol
Contact :

Re: MP4-12C: une nouvelle McLaren F1 roadcar ?

Message par Corsugone » 19 févr. 2011 10:00

Polon a écrit :Perso, je verrais bien une nouvelle petite barquette façon Elise... :D
T'es pas le seul et même si c'est un prix Mclaren, la chose vaudra peut-être l'opportunité d'être étudiée sérieusement ... :)
"I have a problem with Porsches. They're wonderful cars, but I know I could never live with one. I don't go around saying that Porsches are a pile of dung, but I do know that psychologically I couldn't handle owning one" Rowan Atkinson.

Avatar de l’utilisateur
Corsugone
F1 Champion
Messages : 17298
Inscription : 04 mars 2008 20:10
Localisation : Chez Guignol
Contact :

Re: MP4-12C: une nouvelle McLaren F1 roadcar ?

Message par Corsugone » 19 févr. 2011 10:53

Article très complet de six pages sur la 12C rédigé par le Moniteur Automobile acheté ce jour. J'ai d'ailleurs toujours noté une grande exhaustivité de cette revue. Je me rappelle un article sur la 348 GTB à sa sortie parfaitement objectif ..... rare pour être précisé.

Quelques extraits ....

Le titre : Quand la perfection est une science

Voulue en 2005 et sur les routes en 2011, la MP4-12C est le premier coupé de route entièrement développé par Mclaren. L'ambition n'est pas feinte. Proposer "the best sports car in history". Après cet essai, nous ne sommes pas loin de penser qu'ils y sont arrivés ...

Chris Goodwin "Ce que vous allez essayer n'est pas ce que nous avons tenté de réaliser. C'est ce que nous avons réalisé!" ...

... un tour de reconnaissance sur les petites routes avoisinantes, particulièrement défoncées. On ne peut que remarquer alors l'incroyable confort de la suspension active (A noter une excellente explication du fonctionnement de la suspension).

... la direction parfaitement calibrée, la position de conduite parfaite, l'ergonomie des différentes commandes et la très bonne visibilité vers l'avant mettent immédiatement en confiance ..... Tout est tellement intuitif....

... trouver et locker le point de corde n'a jamais été aussi évident ...

... à 1950 tr/min, 500 Nm des 600Nm sont déjà disponibles et alors attention : le virage suivant surgit avec une violence inattendue et le cerveau doit être prêt mentalement prêt à encaisser cette succession rapprochée de sensations inouïes ...

... le V8 sait aussi crier sa rage dès que l'horizon se débouche pour faire filer la MP4-12C à plus de 300Km/h ....

... les responsables du projet affirment avoir enregistré des pics d'accélération latérale de 1,8-1,9G, contre 1,2 à 1,3G pour les deux concurrentes de référence
(458 et 911 GT2 RS)

Conclusion : Cette McLaren MP4-12C est un engin unique, engendré par des hommes qui, depuis 30 ans, élèvent l'art de la perfection au rang de science. Leur coupé est tellement abouti qu'on leur pardonne cette pointe d'arrogance. Et si c'était seulement de l'enthousiasme et de la compétence ?

A retenir, une excellente explication du fonctionnement du système "Pre-cog" de la boite ; " La boite ... même en mode Track ne met jamais à mal l'équilibre du châssis, même en appui tendu. Du grand Art ...." Cela change des âneries de Stephan Winkelmann avec la brutalité de la boite de l'Aventador pour tisser un lien émotionnel avec le conducteur ... et finir par déséquilibrer la voiture ...

Conclusion personnelle, pour ceux intéressés par la 12C, achetez le Moniteur Automobile et archivez-le. Attendons l'article de Sport-Auto, organe de presse officiel de Ferrari et Porsche. J'oubliais, pour le Moniteur Automobile, la voiture ne manque pas de caractère, bien au contraire.

Image
"I have a problem with Porsches. They're wonderful cars, but I know I could never live with one. I don't go around saying that Porsches are a pile of dung, but I do know that psychologically I couldn't handle owning one" Rowan Atkinson.

Avatar de l’utilisateur
morg
GP2
GP2
Messages : 2055
Inscription : 02 août 2007 12:35
Véhicules : Tesla 3 Performance '21 + BMW 225xe '18
Localisation : Etoy

Re: MP4-12C: une nouvelle McLaren F1 roadcar ?

Message par morg » 21 févr. 2011 09:51

Pour moi aussi le moniteur auto est LE magasine qui m'inspire confiance! Leurs essais détaillés sont à ce titre réellement complets. Et je préfère une revue avec 5 tests très poussés que 20 à peine survolés...

Pour en revenir à la MP4-12C: je me ferai un avis quand j'aurai pu l'acheter... dans GT5 :lol:
Tesla Model 3 Performance '21 - BMW 225xe '18

Avatar de l’utilisateur
Corsugone
F1 Champion
Messages : 17298
Inscription : 04 mars 2008 20:10
Localisation : Chez Guignol
Contact :

Re: MP4-12C: une nouvelle McLaren F1 roadcar ?

Message par Corsugone » 21 févr. 2011 17:49

Dès que les pneus sont chauds le "Lewis" n'arrive plus à "drifter", la 12C est scotchée au bitume :lol:

"I have a problem with Porsches. They're wonderful cars, but I know I could never live with one. I don't go around saying that Porsches are a pile of dung, but I do know that psychologically I couldn't handle owning one" Rowan Atkinson.

Avatar de l’utilisateur
SebM
F1 Champion
Messages : 23715
Inscription : 17 août 2005 07:14
Véhicules : 2002-Elise-Defender
Localisation : Côte Vaudoise
Contact :

Re: MP4-12C: une nouvelle McLaren F1 roadcar ?

Message par SebM » 22 févr. 2011 15:26

ZeusRS a écrit :
g0nz0 a écrit :Aussi efficace (ajouter tous les superlatifs que vous souhaitez) soit-elle, je la trouve très fade esthétiquement! La F1 de l'époque me paraît à ce jour plus contemporaine à mes yeux!
C'est ce que je me disais aussi en regardant les photos, mais en vrai, "in metal" comme disent nos amis Brits, ce n'est pas pareil!
Elle a une sacré présence! Pas au niveau d'une F40, soit, mais perso, j'en suis tombé amoureux! ;)
C'est clair, tellement plus belle en vrai !!
L'ingratitude est la seule porte de sortie pour ceux que la reconnaissance embarrasse

Avatar de l’utilisateur
dh
DTM
DTM
Messages : 866
Inscription : 19 oct. 2006 10:10
Localisation : GE

Re: MP4-12C: une nouvelle McLaren F1 roadcar ?

Message par dh » 22 févr. 2011 15:43

comment vont se passer les services ou garanties ? il va falloir aller à Zurich chaque fois ?
que se passe t il lorsque que le monocell est légèrement touché ?

Avatar de l’utilisateur
Corsugone
F1 Champion
Messages : 17298
Inscription : 04 mars 2008 20:10
Localisation : Chez Guignol
Contact :

Re: MP4-12C: une nouvelle McLaren F1 roadcar ?

Message par Corsugone » 22 févr. 2011 17:00

How fast is the new McLaren around the ’ring? (Steve Sutcliffe)
"I have a problem with Porsches. They're wonderful cars, but I know I could never live with one. I don't go around saying that Porsches are a pile of dung, but I do know that psychologically I couldn't handle owning one" Rowan Atkinson.

Avatar de l’utilisateur
Corsugone
F1 Champion
Messages : 17298
Inscription : 04 mars 2008 20:10
Localisation : Chez Guignol
Contact :

Re: MP4-12C: une nouvelle McLaren F1 roadcar ?

Message par Corsugone » 26 févr. 2011 11:55

Nouvel essai de la 12C par Chris Harris, superbe vidéo en HD. Toujours aussi bon ce Chris ...



Tiens, je viens de terminer la lecture de l'essai de la 12C par Sport-Auto. Ils sont devenus fous à la rédaction, avec un tel article ils vont perdre les pub Ferrari-Maserati, des pleines pages de 110 à 119 :lol:
"I have a problem with Porsches. They're wonderful cars, but I know I could never live with one. I don't go around saying that Porsches are a pile of dung, but I do know that psychologically I couldn't handle owning one" Rowan Atkinson.

Avatar de l’utilisateur
ZeusRS
F1 Champion
Messages : 16514
Inscription : 15 avr. 2007 23:41
Véhicules : 14' Megane Trophy
03' Clio Ragnotti
11' Elise CR
Localisation : Derrière mon volant (Ge)

Re: MP4-12C: une nouvelle McLaren F1 roadcar ?

Message par ZeusRS » 27 févr. 2011 00:17

Exceptionnelle cette voiture, plus je la vois, plus je l'aime!!
-=Black is Right=-

Merci de ne pas m'envoyer de MP, cette fonction m'a été bloquée, je ne peux pas y répondre.

ToTheEnd
GP2
GP2
Messages : 2532
Inscription : 08 août 2008 19:16
Véhicules : Porsche 911c4s / Ducati 1098s

Re: MP4-12C: une nouvelle McLaren F1 roadcar ?

Message par ToTheEnd » 27 févr. 2011 01:38

Corsugone a écrit :superbe vidéo en HD. Toujours aussi bon ce Chris ...
Ouais, tellement bonne, superbe et extraordinaire cette voiture/vidéo que des scènes sont accélérées (1:50 par exemple) pour nous faire halluciner encore plus. On dirait K2000 cette voiture, en tout cas les scènes filmées sont aussi bonnes.

Déçu qu'Evo se prête à un tel traitement... Mais ce ne sont que des journalistes.

T
Want to know what Snoop is doing? Visit www.snoop-adventures.com

Avatar de l’utilisateur
Corsugone
F1 Champion
Messages : 17298
Inscription : 04 mars 2008 20:10
Localisation : Chez Guignol
Contact :

Re: MP4-12C: une nouvelle McLaren F1 roadcar ?

Message par Corsugone » 28 févr. 2011 20:08

MARCH 5 2011: 30 YEARS OF CARBON INNOVATION AS MCLAREN UNITES JOHN WATSON WITH THE MP4-12C

* Watson pilots McLaren MP4-12C at Silverstone 30 years after presenting the world’s first carbon composite monocoque at the Northamptonshire circuit
* 12C introduces world’s first one-piece moulded carbon fibre chassis, three decades after carbon-based McLaren MP4/1 won British Grand Prix
* First carbon chassis in sub-£200,000 road car segment delivered through innovation in design and industrialized manufacturing processes

Carbon pioneers

McLaren is a carbon pioneer. On March 5, 1981 McLaren Racing introduced the carbon monocoque to Formula 1 in the McLaren MP4/1: it offered an unbeatable combination of strength and lightness. It had an immediate dynamic impact, with John Watson winning the 1981 British Grand Prix at Silverstone. It also proved an effective safety cell, with Watson walking away from a dramatic high-speed crash at Monza later that season. Within a few years, every other Formula 1 team on the grid had followed suit, and McLaren’s place as carbon innovators was sealed.

On March 4, 2011, John Watson will be re-united with the MP4/1 at Silverstone as he gets the opportunity to drive the McLaren MP4-12C, the latest carbon-based road car from McLaren and the first to feature an innovative, one-piece moulded carbon chassis structure: the MonoCell.

Image

McLaren has consistently innovated in the field of composites technology. Launching the 12C high-performance sports car in 2011 heralds not only the first sub-£200,000 road car based on carbon, but also, through industrialization of the production processes, potentially kick-starts the era of one-piece moulded carbon chassis in more ‘everyday’ cars.

Image

Antony Sheriff, Managing Director at McLaren Automotive, said: “McLaren is a company driven by a passion to innovate.

“That passion manifests itself in advances in uses of materials and technologies in order to win motor races and produce ground-breaking cars. But only now, almost 30 years to the day when we introduced the first carbon chassis, are we seeing that technology begin to transfer to more mainstream production.

“McLaren Automotive is leading the way, planning to produce up to 5,000 carbon-based cars per year as a range of exclusive and premium sports cars. But I am convinced our ability to move carbon chassis manufacture from hand-built, immensely time-consuming processes, to production-line systems will be a step-change in the industry.

“Quality, dimensional accuracy and repairability are ensured, whilst costs are lowered. Since 1981, when John tested the MP4/1’s carbon safety cell, the modern McLaren has never built a car without a carbon chassis. This legacy gives the 12C huge advantages over our rivals: it is the foundation of our company and the key to our cars’ performance and style.


John Watson said: “The MP4/1’s safety cell almost certainly saved my life. But I am convinced it also contributed to McLaren getting back to winning ways after a very lean spell. It was hugely exciting to be part of what felt like a revolution and amazing really to think that not only did all racing teams follow McLaren’s lead, but that McLaren has stuck to carbon so religiously in everything it has done.

Image

“I will be reunited with ‘my’ racing car and get to drive the 12C at Silverstone almost 30 years to the day since driving the MP4/1 out of the pit lane there, and it will be both a proud and an emotional moment for me,
” Watson said.

Image

The 12C: based on the McLaren MonoCell

Weighing just 75kgs (165lbs), the 12C’s carbon chassis, or MonoCell, was designed and developed by the McLaren Automotive Body Structures team at the company’s headquarters in Woking, UK.

The MonoCell’s composition and construction process were defined over a three year period as the first, and vital, step in McLaren Automotive’s launch as a fully-fledged sports car company.

Image

Claudio Santoni, Function Group Manager for Body Structures at McLaren Automotive, said: “Inadvertently, John Watson proved the safety benefits of carbon at Monza in ’81, but the 12C’s carbon chassis offers owners more than just exceptional occupant safety.

Image

“It is light, which helps reduce the 12C’s CO2 emissions to unprecedented levels for high-performance sports cars. It is also incredibly strong and predictable in form and behaviour, providing a great foundation to world-beating performance; acceleration, braking, changes of direction and vehicle stability are all significantly better than on any car with aluminium chassis that I have ever known. This is because, using a carbon composite means we can manufacture the MonoCell with aerospace industry levels of precision, which is fundamental to accurate dynamic suspension geometry control,
” Santoni concluded.

The 12C’s MonoCell concept required it to provide the perfect combination of occupant space, structural integrity, light weight, and relatively low construction costs in a manufacturing process that required proven production-line replication:

* the ‘perfect’ occupant space as regards driver positioning and safety
* the structural integrity and dimensional accuracy to form the bedrock to segment-beating performance
* light weight to contribute to great handling, and step-change CO2 and fuel consumption figures
* a new construction process that supported all of the performance targets, improved quality, yet made a dramatic impact on the investment costs of producing carbon chassis

Component and construction-design the key to carbon innovation

McLaren Automotive contracted composite experts, CarboTech, to refine the production process, and bring to market McLaren’s ambitions. Presented with a working concept based on 50 McLaren-made MonoCells, the Austrian company was challenged to help revolutionise carbon chassis manufacturing.

This has been McLaren’s working principle with all of its key technology suppliers: McLaren vision and design experience matched to the suppliers’ specialist expertise in manufacturing leading-edge components. The result is a lightweight, hollow, yet very strong and predictable structure.

The MonoCell is produced in one piece through the Resin Transfer Moulding (RTM) process that, for the first time, uses robots and production lines: manufacturing systems common-place in most car factories.

Image

The production process begins by loading dry carbon fibre into a complex 35-ton steel tool before it is pressed together, heated and then injected with epoxy resin. Using a steel tool is new to the manufacturing process: historically, carbon chassis’ have been formed in ‘soft’ tooling of composite materials, which adds production costs and time. The subsequent post-curing process hardens the resin, and the MonoCell then enters a booth where key surfaces are machined with great precision in preparation for vehicle assembly. The process between forming and curing produces the MonoCell as a hollow structure, and is the key to the chassis’ combination of strength and light weight.

Once complete, the MonoCell is placed into a unique McLaren-designed test rig and subjected to high stresses, in order to prove that each part is capable of meeting exacting performance standards.

Image

Santoni: “I see no reason why the benefits of carbon should not cascade into more and more automotive product lines. But it will take a little while. McLaren took three years to develop the MonoCell and its production process. We also had the benefit of no industrial legacy such as investment in aluminium plants or tooling.

Nor do we have existing cars and aftersales processes based on aluminium structures and repair constraints. This gives us a competitive advantage that we will, of course, maintain as we launch our range of sports cars. But I hope that we have proven the benefits of carbon and that inspires both our competition and the car industry as a whole,
” Santoni concluded.

McLaren’s carbon heritage

March 5, 1981: McLaren MP4/1, the first Ron Dennis-era Formula 1 car, and the first Formula 1 car with a carbon fibre monocoque, is rolled-out at Silverstone.

Image

1993: The legendary McLaren F1 sports car becomes the first road car to feature a carbon chassis. It sets the production car speed record in March 1998 at 240.1mph.

1995: A McLaren F1 enters the Le Mans 24 Hours endurance race and wins on its debut: the last road-based racing car to win at Le Mans.

Image

2009: The last of over 2,000 carbon-based Mercedes-Benz SLR McLaren supercars is produced at the McLaren Technology Centre. It becomes the best-selling car in the£300,000+ price-point and the most successful of any car built on a carbon chassis.

2010: The MP4-12C, McLaren Automotive’s first ‘pure’ McLaren high-performance sports car, is revealed, featuring a new one-piece, moulded and hollow carbon composite chassis. At £168,500 it almost halves the entry price point for carbon-based road cars.

Image

2011: January sees the first 12C production car enter the MTC production line as volume production of carbon chassis’ begins at CarboTech, McLaren Automotive’s chassis technology partner. March will see the Vodafone McLaren Mercedes Formula 1 team compete with McLaren Racing’s 200th carbon fibre chassis on the MP4/26.

2012: McLaren Automotive plans to launch the second in its new range of carbon-based high-performance sports cars

Mark Vinnels, Programme Director at McLaren Automotive, said: “With 30 years experience in carbon technology, the physical benefits of carbon are well known at McLaren. With the 12C and future models, we are now making serious in-roads into economies of scale and industrialization whilst improving quality.

The carbon chassis of the McLaren F1 was produced manually and took up to 3,000 hours to complete each unit. The bonded carbon chassis of the SLR reduced that manufacturing time ten-fold. The new carbon manufacturing process developed for the 12C will mean the MonoCell can be produced in a four hour cycle. Investing in this process means McLaren Automotive is making carbon a reality to sports car enthusiasts seeking the ultimate in lightweight and safe chassis construction, at a price point more affordable to a wider market.
"I have a problem with Porsches. They're wonderful cars, but I know I could never live with one. I don't go around saying that Porsches are a pile of dung, but I do know that psychologically I couldn't handle owning one" Rowan Atkinson.

Qui est en ligne ?

Utilisateurs parcourant ce forum : Aucun utilisateur inscrit et 68 invités

Axa Aubonne Accessoires Auto - Jantes Alu - Pneus