C'est pas nouveau. La plupart des véhicules GM & Saturn aux Etats-Unis ont leur
airbags équipés depuis 1994 d'un data logger qui enregistre la vitesse lors de l'impact et une foultitude d'autres paramètres etc ... Ces modules sont fabriqués par Delphi.
Selon leur site, ces systèmes montés d'origine enregistrent:
- Vehicle speed (in five one-second intervals preceding impact)
- Engine speed (in five one-second intervals preceding impact)
- Brake status (in five one-second intervals preceding impact)
- Throttle position (in five one-second intervals preceding impact)
- Driver's seat belt state (On/Off)
- Passenger's airbag enabled or disabled state (On/Off)
- Airbag Warning Lamp status (On/Off)
- Time from vehicle impact to airbag deployment
- Maximum Delta-V ( DV ) for near-deployment event
- Delta-V ( DV ) vs. time for frontal airbag deployment event
- Time from vehicle impact to time of maximum Delta-V ( DV )
- Time between near-deploy and deploy event (if within 5 seconds)
En supplément depuis 2006:
- Low tire pressure warning system status
- Traction control status
- Anti lock brake status
- Transmission range
- Service engine lamp status
- Vehicle door 2/4 status open/closed
- Outside air temperature in degrees F
- Passenger seat belt switch
- Yaw rate
- Lateral acceleration
- Steering wheel angle
- PDOF / Principal direction of force degrees
... et plus.
Si le buffer n'est que de 5 secondes avant un impact, je ne vois vraiment pas le soucis, l'établissement des faits étant sinon laissés à des théories parfois vaseuses sur la cinématique d'un véhicule en perdition.